.

غذاهای لمسی برای سلامت جسم و روح

غذای لمسی یا جذبی از طریق پوست مصرف می شود. غذای جذبی دو مزیت نسبت به غذای خوردنی و آشامیدنی دارد:

۱) اثر غذای جذبی خیلی سریع تر و راحت تر از غذای بلعیدنی است.

۲) غذای جذبی را می توان فقط برای یک اندام خاص مصرف کرد. غذای خوردنی و آشامیدنی روی سایر اندام های بدن هم اثر می گذارد.

خداوند حکیم منافذی در بدن آفریده است که می توانند عمل جذب انجام دهند (منافذ بین سلولی)، از این رو یکی از درمان ها در طب اسلامی روغن مالی است. مثل استفاده از انواع روغن های گرم مانند روغن کنجد در موضعی که درد می کند، مانند درد مفاصل یا استفاده از شال پشمی برای موضعی از بدن که سرد شده است. روغن بنفشه یک روغن معتدل و سازگار با همه‌ی مزاج هاست که در افراد گرم مزاج اثر سرد و در افراد سرد مزاج اثر گرمی دارد.

تماس بدنی نیز یکی از بارزترین نمونه های غذای لمسی است. دست دادن و در آغوش گرفتن موجب گرمی روان می شود.

در طب سنتی لباس ها و تشک ها همواره با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف انتخاب می شوند. پنبه، ابر و مواد پلاستیکی دارای طبع سرد هستند، بنابراین در مناطق گرمسیری باید از لباس های پنبه ای و نخی و در مناطق سردسیری از لباس ها و زیراندازهای پشمی و در مناطق مرطوب از نمد (به عنوان زیرانداز) استفاده کرد.

خوب است بدانید که تشک های خوشخواب سرد هستند و اگر در معرض کولر نیز قرار گرفته باشند، در شخصی که بیماری سرد مانند روماتیسم داشته باشد موجب تشدید بیماری می شود.

ریزترین غذای جذبی انگشتر است. طلا گرمی تن را زیاد می کند و برای مزاج سرد مفید است. طبع سرد نقره نیز برای گرم مزاجان تاثیر دارد. آب درمانی نیز یک غذای لمسی به حساب می آید. امام صادق (ع) تن به آب زدن و شنا کردن را موجب نشاط و شادابی می داند. رنگ مو و سرمه نیز جذبی اند. سرمه، خلط سرد منتشر در چشم را ذوب می کند و موجب افزایش بینایی می شود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[پنجشنبه 1397-01-09] [ 02:50:00 ق.ظ ]